* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국연극예술치료학회
ㆍ수록지정보 : 연극예술치료연구 / 1권
ㆍ저자명 : 김지선
ㆍ저자명 : 김지선
목차
Ⅰ. 여는 글Ⅱ. 치료적 공연의 개념과 구조
Ⅲ. 치료적 공연 ≪오리와 공주≫의 제작
Ⅳ. 치료적 공연 ≪오리와 공주≫의 상연과정과 영향
Ⅴ. 맺는 글
한국어 초록
본 논문은 치료적 공연 ≪오리와 공주≫ 사례를 중심으로 제작 과정 및상연과정을 구조화하여 공연에 참여하는 연극치료사(연출, 배우, 안내자)와
관객에게 미치는 치료적 영향을 알아보고자 한다.
연구대상은 치료적 공연 ≪오리와 공주≫ 제작 및 상연 과정에 참여한
연극치료사(연출가, 배우, 안내자) 20명과 청소년 및 쉼터 청소년과 이주여
성, 미혼모, 빈곤모자가족, 우울증 여성 등의 소외여성과 연극치료 및 치료
적 공연에 관심을 갖고 있는 학생과 예술치료 및 상담치료 종사자 등의 관
객 899명이다.
치료적 공연의 제작 및 상연과정 분석은 ‘질적 연구 방법’을 택하여 참여
자로 임한 연구자가 직접 체험한 과정을 연극치료의 관점에서 그 의미를
밝히는 내러티브 방식을 취했다.
치료적 공연의 제작 및 상연과정 분석을 통해 알게 된 결과는 다음과 같
다.
첫째, 치료적 공연은 연극치료 작업과 같은 형태, 즉 극장 체험(웜업)-연
극보기 표현하기(본 활동)-만남 나눔(마무리)의 구조를 취하며, 거기서 관
객은 수동적 관찰자가 아니라 직접적인 참여자로서 무대의 주인공이 된다.
둘째, 치료적 공연의 제작 및 상연과정은 연극치료사의 역량 강화 및 성
장의 계기로 작용한다. 연극치료사(연출자, 배우, 안내자)는 개인의 실제 이
야기를 허구의 보편적인 이야기로 확장하고 또한 관객과 직접 만나 소통하
면서 연극치료사로서 직관력과 포용력과 순발력이 향상되었다.
셋째, 치료적 공연의 상연에 참여한 관객은 자기 인식 및 회복을 경험했
다. 일반 연극 공연에서와 달리 객석에 앉아 수동적으로 극을 소비하는 대
신 능동적으로 공연 과정에 개입하여 자기 자신의 경험을 성찰하고 변형하
는 치유의 여정을 겪어냈다.
넷째, 치료적 공연은 일반 연극 공연과 연극치료 작업이 창조적으로 어
우러진 새로운 공연 양식을 창출했다. 관객이 연출자 및 배우와 함께 적극
적인 행위 주체로서 극적 현실을 공동 창조하고 다채로운 의미를 생산해내
는 흥미로운 연극 형태를 가능케 한다.
본 연구의 대상인 치료적 공연 『오리와 공주』은 기존의 극장 연극과 연
극치료 이론을 근거로 여러 가지 방법을 구체적으로 모색하였다는 데에 그
의의가 있으며, 향후 더 나은 치료적 공연을 위해서는 다음과 같은 제언을
할 수 있다.
첫째, 관객의 공감과 극적 참여를 끌어낼 수 있는 방식에 대한 다양한 이
야기와 표현의 연구가 필요하다.
둘째, 관객의 변화를 상연 과정에서 반영할 수 있도록 좀 더 유연한 극적
구조를 고민할 필요가 있다.
영어 초록
The purpose of this study is to see the remedial effects of therapeutictheatres on the audiences and the people involved the performance including
the director, actresses, and volunteering guides, by systematizing its
production and staging process. This study especially focuses on the actual
performance I participated, titled ≪A Duck and a Princess≫.
The objects of study were 20 drama therapists involved in the performance
including the director, actresses, and volunteering guides and its 899
audiences such as teenagers(in/out of the sheltering organization), migrant
women, single mothers, poor mother-and-child families, socially neglected
people like depressed women and others who are interested in arts therapy or
counseling therapy.
I analyzed its producing and staging process with 'a qualitative research
method,' using a narrative way that I, an actual participant, looked back on
all the procedures I've experienced in that performance in the light of the
drama therapy and tried to illuminate its practical meanings.
These are the results of the analysis:
First of all, I found that a therapeutic theatre has an exactly same format
with drama therapy which has three elements; theater experience(warm up
activity), watching-expressing(main activity), and encounter-sharing
(finishing activity). Both cases, audiences can participate in the performance
as active participants, not passive observers.
Second, the process of therapeutic theatres helps drama therapists to have
reinforced ability and growth. All drama therapists(the director, actresses,
and volunteering guides) who engaged in this performance learned how a
person's private story can be an universal story by fictionalizing it. Also direct
encountering with audiences strengthened their intuitive power, catholicity
and quickness.
Third, the audiences had chance to gain self-awareness and recovery.
Unlike other typical plays, through active involvement in the performance,
they examined their own experiences and had opportunities to determine to
try to make difference in their lives. We can call it healing process.
Fourth, this therapeutic theatre created a new performance pattern by
creatively harmonizing a typical play and a drama therapy work. Audiences
in this new performance pattern are main characters just like the director and
actresses. They also created their own dramatic reality and various meanings.
Therefore, the therapeutic theatre ≪A Duck and a Princess≫ had
significance in the respect that it sought to find out various practical methods
based on the traditional theater play and drama therapy theories. But here I
want to add some suggestions for its development.
First, we still need to study more about diverse stories and methods to gain
audiences' sympathy and active participation in the performance.
Second, we need to study flexible dramatic constructions that can apply
audiences' reaction into the performance immediately.
참고 자료
없음태그
"연극예술치료연구"의 다른 논문
- 치료적 공연을 통한 청소년의 자기발견에 관한 연구35페이지
- 『시학』과 연극치료27페이지
- 연극치료사 입문과정으로서의 자전공연에 대한 연구30페이지
- 투사적 이미지를 활용한 연극치료에 관한 연구32페이지
- 몸의 기억을 활용한 연극치료 방법연구24페이지